|
♦ מאי – מה. האם. ┘ אלא מאי – אלא ש..; אולם, עם זאת. ♦ מאידך – מצד שני. ♦ מאן – מי. ┘ מאן דהוא – מישהו [אדם כלשהו: אדם שאין רוצים לציין את שמו או שאין יודעים מיהו]. ♦ במטותא – ספרותי: בבקשה. ♦ מילתא – מילה, דבר. ┘ מילתא זוטרתא – דבר קטן. ♦ מימרא – אימרה [אמירה של דברי האמוראים, בניגוד למשנה או לברייתא]. ┘ למימרא – לומר [ביטוי תלמודי הבא להראות סתירה וניגוד בין מקורות שווי דרגה או בדבריו של אותו חכם עצמו]. ┘ רגע כמימרא – הזמן שלוקח לומר את המילה "רגע" [זמן קצר ביותר]. ♦ מינה – ממנה. ┘ נפקא מינה – יוצאת ממנה [מסקנה מעשית הנובעת מקביעה מסוימת]. ♦ מיניה – ממנו. ♦ מכילתה – אסופה, קובץ הלכות [כינוי למדרש הלכה על ספר שמות]. ♦ מכללא – כלל שלא נאמר במפורש אך ניתן להסיקו מתוך הדוגמאות. ♦ מלבר – מבחוץ. ♦ מלגו – מבפנים, מהצד הפנימי. ┘ מלגו ומלבר – מבפנים ומבחוץ. ♦ מלעיל – מלמעלה [הטעמת ההברה שלפני האחרונה במילה]. ♦ מלרע – מלמטה, "ממתחת" [הטעמת ההברה האחרונה במילה]. ♦ ממילא – מעצמו, מאליו; דבר שקורה גם בלי התערבות מבחוץ. ♦ מסתבר – הכי סביר; שהסיכויים לקיומו הם הגדולים ביותר. ♦ מסתמא – מן הסתם [כך אפשר לצפות, כך קורה בדרך כלל]. ♦ מסתפינא – חושש אני, מתיירא אני. ┘ לולא דמסתפינא – אילו לא הייתי חושש [פתיחה זהירה לדברים שעלולים להיתקל בביקורת או בהתנגדות]. ♦ מעיקרא – מיסודו; במהותו; מלכתחילה, על הסף. ♦ מעיקרה – מהיסוד [מיסודה; במהותה; מלכתחילה, על הסף]. ♦ מעליא – מעולה. מושלם. תקף. ♦ מציעתא – אמצעית, מרכזית [כינוי לחלקה האמצעי של משנה או של ברייתא]. ♦ מרן – אדוננו [כינוי כבוד לרב וגדול בתורה]. ♦ מרע² – חולה. ┘ שכיב מרע – שכוב חולה [חולה אנוש, נוטה למות]. ♦ משמע³ – נביעה, מסקנה לוגית [מובן, משמעות]. ┘ תרתי משמע – בשני המובנים, בשתי המשמעויות. ♦ מתיבתא – אתר; מושב אקדמי; נוכחים באסיפה; אקדמיה [ישיבה; בית מדרש]. ┘ ריש מתיבתא – ראש ישיבה. ♦ מתיבתא² – פרק; שיעור. הגייה | כתיב | צורה | אנשים | חיות | צומח ודומם | זמן ומקום | מגזרים | אטימולוגיה
דקדוק | ניקוד | יוצאי דופן | סגנון | פיסוק | היסטוריה | כתב | תהליכים | שירים כל הזכויות שמורות ©
רוני הפנר / אתר השפה העברית 2004–2022
|